
Genvej
Kvalitetssystem/Evalueringsstrategi
Som følge af bekendtgørelse om Kvalitetsudvikling og Resultatvurdering på de gymnasiale uddannelser, skal alle landets gymnasier arbejde systematisk med kvalitet og resultater. Bekendtgørelse indeholder en rækker retningslinier for arbejder herunder:
Sorø Akademis årlige rapport indeholder 4 hovedafsnit:
1) Frafald og fravær
2) Faglige resultater:
3) Undervisningsmiljø og elevtrivsel:
4) Undervisningskvalitet
Rapporten indeholder udvalgte resultater fra skoleåret, som sammenlignes med tidligere år i det omfang, det er muligt.
Hvert hovedafsnit tilknyttes et udvalg, som behandler resultater og indstiller mål og handleplan til skolebestyrelsen:
Hvert tema i rapporten indeholder 3 elementer:
Det er svært at finde en god årlig kadence for skolebestyrelsens arbejde med Kvalitetsudvikling og Resultatvurdering, da nogle resultater foreligger om efteråret, andre om foråret. Ved en årlig kadence vil man derfor opleve at ca. halvdelen af emnerne er blevet “gamle” i mellemtiden. Skolebestyrelsen kigger derfor på Kvalitetsudvikling og Resultatvurdering to gange årligt; I december og i juni:
Procesplan:
Hvert efterår
Skolerådet (ledelse, lærere og elever) behandler resultater vedr. 1) Frafald og fravær og 2) Faglige resultater og foreslår mål og handleplaner.
Decembermødet i skolebestyrelsen:
Bestyrelsen forholder sig til:
Tema 1) Frafald og fravær
Samlet fravær sidste skoleår
Samlet frafald sidste skoleår
Tema 2) Faglige resultater
Årskarakterer og eksamensresultater sidste skoleår
Løfteevne sidste skoleår
Overgang til videregående uddannelser
Hvert forår:
ASE (skolens udvalg for Arbejdsmiljø, Sundhed og Elevtrivsel) behandler resultater vedr. tema 3) Undervisningsmiljø og trivsel, og lægger op til drøftelser i Skolerådet om mål og handleplaner
Skolerådet indsamler viden om den løbende undervisningsevaluering og foreslår mål og handleplaner. (Tema 4 Undervisningskvalitet)
Ledelsen og lærerne drøfter proces vedr. undervisningskvalitet og foreslår mål og handleplaner. (Tema 4 Undervisningskvalitet)
Junimødet i skolebestyrelsen:
Bestyrelsen forholder sig:
Tema 3) Undervisningsmiljø og elevtrivsel
Den årlige elevtrivselsundersøgelse
UMV (den lovpligtige undervisningsmiljøundersøgelse - årlig opfølgning)
Tema 4) Undervisningskvalitet
Løbende undervisningsevaluering (elever og lærere)
Undervisningskvalitet (ledelse og lærere)